“Förändrar synen på vardagens till synes osköna elskåp” & “En icke-skildring av Malmö”
Bibliotekstjänst publicerade just ett inte så dumt ‘lektörsomdöme’ av vår nyligen utgivna fotokatalog UTAN TITEL – elskåp på malmöitiska, med bilder av Jesper Blomqvist och text av Jonas Bergh.
För den som råkar vara avtalsprenumerant hos BTJ så finns den att läsa här. För er andra kommer här ett smakprov (mer får vi av någon anledning inte citera):
“Jesper Blomqvists fotografier av malmöitiska elskåp skulle nästan kunna vara målningar av Pollock, de Kooning eller, kanske ännu hellre, dadaisten Kurt Schwitters. De är som abstrakta kollage, där lager på lager skalas av och ger en skymt av nya hemligheter.”// “Närgångna studier av stadens detaljer som framträder i nya skepnader. Form och färg i slumpmässiga kompositioner som fotografen fångar upp, och lämnar över till betraktaren att själv tolka.” // “En odyssé genom stadsdelarna sedd ur nya perspektiv. Det är vackert, hårt, grovt, skört, bräckligt, kompakt, brokigt – allt på samma gång. Det offentliga rummet används för att sprida budskap, och elskåp blir ett forum för gatans aktivister och konstnärer. Men här är det kompositionerna som tagit över och fotoboken förändrar synen på vardagens till synes osköna elskåp.” Författare: Annika Panas. Publiceras i BTJ-häfte 8, 2013
“Angående balansgång och att kunna flyga med verkligheten”, är den intressanta rubriken på Ida Thunströms, Tidningen Kulturen, text om samma bok.
Den är mer av ett konstteoretiskt resonemang med utgångspunkt från Jesper Blomqvists bilder, än en recension av boken. Det är insiktsfullt och tänkvärt, och inte sällan kritiskt mot både mediet (extrema närbilder, dessutom digitala) och motiven (Thunström stör sig på att det är vad det är: elskåp). Det hela mynnar ut i en veritabel brottningsmatch med konstbegreppet – innan avslutningen kommer:
“När jag gör mitt urval och ser Blomqvists bilder på det sättet lämnar jag de greppbara elskåpen bakom mig och flyger vidare i sällskap med all världens microperspektiv. Släpper efter och njuter av en icke-skildring av Malmö. ’Utan titel’ öppnar våra ögon för alla landskap som egentligen inte tillhör oss och som vi just därför måste lära oss att respektera.”
Riktigt vackert.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.